söndag, augusti 18, 2013

Midnattsloppet 2013

Midnattsloppet gick över förväntan igår och jag är otroligt nöjd med tanke på mina förutsättningar!
 
Va otroligt taggad på startlinjen, massa energi. Starten är nog också det bästa med hela loppet.
 
Vi lyckades inte hitta uppvärmningen i år heller så valde att gå ut väldigt lugnt i början, för att värma upp vaderna och för att se hur de reagerade. Va svårt att ta det lugnt, kondisen och benstyrkan funkade bra men vågade inte chansa.
 
Åkte dessutom på håll som höll i sig typ de första 4-5 kilometrarna.
 
Efter första mördarbacken vid Sofia kyrkan vid 5 km hade jag ännu inte känt nånting alls i vaderna, hållet hade försvunnit och jag hade massor kvar att ge eftersom jag knappt ens fått upp flåset. Ökade och hade hopp om att det skulle kunna gå bra.
 
Sprang på rätt bra sen, va kul att känna att allt fungerade.
 
Häftigt hur man dras med i stämningen! Massvis med underhållning, ljuseffekter (kändes nästan ett tag som jag va på tivoli, haha) och framför allt massvis med folk (en sisådär 30 000 pers) i gröna tröjor som ringlade sig fram som en lång orm längs gatorna. Massvis med folk efter vägen som hejjade på och massa folk som stod på sina balkonger och hängde ut från lägenhetsfönster och hejjade och festade.
 
Fast det va tungt ett tag. På grund av loppets enda miss. Stora miss. För första gången skulle de använda digitala kilometerskyltar längs med banan. Jag såg skyltarna när jag passerade 1, 2 och 4 kilometer annars va skärmarna bara svart. Tekniskt problem. Jag tyckte det va riktigt jobbigt att inte veta hur långt jag sprungit. Psykiskt jobbigt att inte veta hur långt det är kvar. Har jag bara sprungit 7 km så jag ska avvakta eller har jag sprungit 8 km så jag kan börja öka ännu mer? Tack vare att jag sprungit en gång tidigare så hade jag några ställen jag kände igen så jag visste när det började närma sig slutet.
 
Mosebacke va inte heller att leka med. Spyan va inte långt borta där inte.
 
Gick till slut i mål på 62 minuter och 39 sekunder. Det är 1 minut och 50 sekunder snabbare än ifjol!
 
Nästa gång blir det under timmen...
 
Tränar man sent kan man får svårt att sova. Lägg till tävlingsnerver, festkänsla och massa vatten som återhämtning. Nästan omöjligt att somna hur trött huvud och kropp än är. Kom i säng vid halv 2, har jag tur somnade jag vid 3. Morgonpigg som jag är vaknade jag vid 5 men halvsov nån timme till. Har jag tur fick jag 3 timmars sömn i natt. Kan kanske va en anledning till att jag nästan känner mig bakis idag. I övrigt lite stela ben men ingen träningsvärk eller smärta.
 
Midnattsloppet är helt klart roligaste loppet jag gjort!
 
 
Årets team som kom till start
I startfållan

Mot startlinjen



Starten!
(bild från Midnattsloppet.com)
Skoj med maskeradgrupper i loppet, mina favoriter i år blev nog dessa legogubbar. Hedersmedalj till dom som orkade springa i dom där kläderna.
(bild från Midnattsloppet)

 
 
Startgrupp 3B sjunger allsång innan startskottet!

Inga kommentarer: