fredag, augusti 30, 2013

18 minuter blev 2 timmar

Idag började jag tro att SJ inte ville att jag skulle komma hem. Men jag hade fel, det blev bara ett nytt rekord.

Tänkte sluta kl 14. Kom till stationen och såg att tåget va 40 minuter sent. Några andra resenärer hade smått panik. Har bara 4 minuters promenad mellan perrongen och jobbdatorn så traskade lugnt tillbaka till jobbet igen. På jobbet såg jag att tåget blivit försenat 1 timme. En stund senare va det inställt.

Gjorde ett nytt försök med tåget som skulle gå vid kl 15. Såg på jobbet att det skulle bara 10 minuter sent. Väl på perrongen sköts tiden upp med 5 minuter flera gånger (annars hade jag gått till jobbet igen). Efter 35 minuter kom ett fullproppat tåg. Stod stilla ett bra tag på stationen i Köping innan lokföraren meddelade "Detta tågset är ur funktion och måste därför tömmas på folk. Ett nytt tåg är på väg." Många höga suckar hördes.

5 överfulla dubbeldäcksvagnar innehåller mycket folk. Väldigt mycket folk. Har nog aldrig sett så mycket folk på en och samma tågperrong tidigare. Blev iaf lite imponerad över att det inte tog så många minuter innan ersättningståget kom och det nya tåget bestod av en extra vagn så det blev inte riktigt lika trångt. Man får va glad för det lilla.

Nästan 2 timmar senare än planerat kom jag sen äntligen fram till Västerås. Lite bittrare, tröttare och hungrigare än planerat men det är ju iaf fredag!

Inga kommentarer: