söndag, juni 30, 2013

Midsommar på Åland

 
Möttes av finaste solnedgången över havet när jag närmade Mariehamn.

Njöt av ett glas rött på båtresan. Första gången jag någonsin fått frågan "Vill du ha halvt eller fullt glas?" vid köp av ett glas vin. Och rågat blev det minsann och priset verkade va detsamma, haha.
 


Utsikten från campingen.
Bodde med mamma & pappa på camping några av dagarna.




Havsutsikt från husvagnen va det minsann.
På midsommaraftonen blev jag upphämtad av Nina, som jag inte träffat sen vi lämnade Gävleför 3 år sen. Vi bilade tvärs över hela Åland (det vill säga en bilfärd på 1 timme) och sen blev det färja över till Föglö där dom har stuga.

 
Åländsk midsommarstång
Fin midsommarstång minsann men fira midsommar det kan dom inte. Fick lära mig att på Åland reser man midsommarstången sen åker man hem och super. Dans runt stången existerar inte. Stången bara står där och är fin till nästa år. Inte heller nåt midsommarbord eller annat trevligt umgänge.
'
Vi körde mer nåt halvsvenskt firande med grillning och kubbspel. Sen hade ju jag hittat lite inhemsk dryck som provades. Rosé cider va dock ingen hit.
Däremot tummen upp för päron långdrink!
Turistade med mamma & pappa och besökte Eckerö kyrka.


Kunde ha varit en bilreklam men är en fantastiskt fin (men blåsig) dag på Åland.



Besökte kändiskocken Michael Björklunds restaurang Smakbyn. Kanongod mat!! Och är fortfarande chockad över att det knappt kostade någonting. Min gigantiska efterrätt som liknade vaniljpanacotta med jordgubbar gick på €2, alltså typ 17 kr!
Ålands specialité - Ålands pannkaka
Sämre hemresa kan man ju ha (att det blev mulet en stund senare förnekar jag).
Såg en kille med en jättehemsk mustach i terminalen. Vem vill likna Günther tänkte jag. Hamnade bredvid killen på soldäck. Visade sig att det faktiskt va Günther himself, haha! Tänka sig att han existerar fortfarande.

För dig som inte minns vem han är kan du klicka på länken här för att höra en av hans fantastiska låtar, haha.
Lagom till solen försvann blev det underhållning i Fun Club i form av dansskola för barn. Gulligaste underhållningen ju, hihi ;)

Inga kommentarer: