torsdag, november 07, 2013

Julklapparna färdiga!

Är imponerad över den äldre mannen på tåget hem från jobbet idag som helt spontant började prata med en nyanländ kille från Nairobi för att lära honom prata svenska å låta honom få veta mer om Sverige under tågresan. Killen sken som en sol av att få uppmärksamhet. Vi andra svenskar satt som vanligt tysta för oss själva med så stora avstånd som möjligt till varandra.

Det va dessutom väldigt intressant att tjuvlyssna på deras samtal å killens historia om varför han kommit till Sverige. Den där mannen gjorde en riktigt bra samhällsinsats om du frågar mig.


I min familj har vi väl aldrig köpt mycket julklappar, men jag hör fler och fler som helt slutat köpa julklappar eller som bara köper till de allra minsta. Det tycker jag låter väldigt skönt. Det här med att köpa saker bara för köpandets skull gillar jag inte riktigt. Och just i år måste jag säga att det låter extra bra. Efter att ha köpt två utlandsresor och en ny bil senaste halvåret (en snabb överslagsräkning gav mig chocken att jag spenderat en sisådär 140 000 kr bara på dom bitarna) så är min ekonomi en aning sämre än den brukar. Därför har jag avsagt mig det här med julklappar till mina föräldrar och syster. Kommer bara köpa julklappar åt de små killarna uppe i norr, och deras julklappar fixade jag i veckan. Så ja, nu är jag färdig med mina julklappar. Och vet ni? Det känns jäkligt gött! Julhetsen kan ni andra få hålla på med bäst ni vill.

Julklapparna är inte speciellt viktiga för mig. Jul för mig är att äta julbord med familjen. Och det ska vara ett finskinspirerat sådant. Ett julbord med potatis- och morotslådor (tänk potatismos i ugnen). Då är det jul på riktigt.

Nåt annat som blivit en riktigt härlig jultradition är att köra ett juljympapass på friskis på julaftonsmorgonen. Då är det jul.

Är så sjukt sugen på julgodis och framförallt mina galet goda lussebullar med vit choklad. Är det ok att tjuvstarta julbaket innan december?

Inga kommentarer: