onsdag, juli 03, 2013

Markerat tilltalsnamn

Det tog 25 år, men nu har jag ett tilltalsnamn!

Har levt med att alla mina namn kommit upp överallt. Jobbigt när mellannamnet kommer först å många tror att jag heter Ann. Har varit krångligt på jobben när mina e-postadresser börjat med Ann, fast det har alltid gått att fixa till med hjälp av IT-center.

Men från och med nu har landstinget jag jobbar i blivit stenhård på att gå efter folkbokföringen så numera heter jag Ann Emelie överallt och ingen människa kan hitta mig i nån internkatalog eller liknande. Så jobbet hänvisade till Skatteverket för att markera ett tilltalsnamn. Och mycket riktigt, kvinnan på Skatteverket meddelade att jag saknade ett tilltalsnamn. Men hon fixade det åt mig. Äntligen kommer jag få heta Emelie!

Tips när ni döper barn: sätt tilltalsnamnet först och se till att markera ett tilltalsnamn. Jag lovar att det underlättar.

Inga kommentarer: